Проект закону про першочергову закупівлю дронів

Матеріал з ВікіПравотворчість

Проект Закону України[ред. | ред. код]

Про забезпечення першочергового фінансування виготовлення військових безпілотних літальних апаратів та про внесення змін до деяких законодавчих актів України

Преамбула[ред. | ред. код]

З метою захисту життя та здоров’я громадян України, посилення обороноздатності держави, забезпечення своєчасного та повного постачання військових безпілотних літальних апаратів для потреб Збройних Сил України та інших військових формувань, Верховна Рада України ухвалює цей Закон.

Стаття 1. Мета та сфера дії Закону[ред. | ред. код]

  1. Метою цього Закону є встановлення обов’язку пріоритетного фінансування виготовлення військових безпілотних літальних апаратів (дронів) державним коштом та за рахунок коштів місцевих бюджетів, а також запровадження заборони на використання таких коштів на інші напрями до моменту повного завантаження наявних в Україні виробничих потужностей.
  2. Дія цього Закону поширюється на всі органи державної влади, органи місцевого самоврядування, розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також суб’єктів господарювання, які залучаються до виконання державного оборонного замовлення з виготовлення військових безпілотних літальних апаратів.

Стаття 2. Визначення основних термінів[ред. | ред. код]

Військовий безпілотний літальний апарат (дрон)
безпілотний літальний апарат військового призначення, призначений для ведення розвідки, корегування вогню, виконання ударних операцій чи інших завдань у системі оборони.
Завантаження виробничих потужностей на 100%
забезпечення такого рівня виробництва безпілотних літальних апаратів, за якого всі доступні виробничі лінії та ресурси підприємств, здатних виготовляти відповідні дрони, використовуються без простоїв та із максимальною ефективністю, підтвердженою уповноваженими органами.

Стаття 3. Обов’язкове пріоритетне фінансування[ред. | ред. код]

  1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані спрямовувати бюджетні кошти державного та місцевих бюджетів у першу чергу на фінансування повного завантаження наявних виробничих потужностей з виготовлення військових дронів.
  2. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері оборони спільно із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щорічно визначають обсяги коштів, необхідних для повного завантаження виробничих потужностей з виготовлення дронів, а також здійснюють моніторинг ефективності використання цих коштів.
  3. До моменту досягнення 100% завантаження виробничих потужностей з виготовлення військових дронів забороняється спрямовувати бюджетні кошти на інші проекти, окрім:
  • витрат, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки та оборони;
  • витрат, пов’язаних із критичною інфраструктурою (енергопостачання, водопостачання, медичні заклади тощо), без яких неможливе функціонування держави та суспільства.

Стаття 4. Добровільні збори на інші проекти[ред. | ред. код]

  1. У разі необхідності реалізації додаткових ініціатив, не пов’язаних з обороною (зокрема з озеленення чи закупівлі нового рухомого складу метрополітену), місцеві органи влади, державні установи та організації можуть оголошувати добровільний збір коштів серед юридичних і фізичних осіб на добровільній основі.
  2. Кошти, зібрані в результаті таких добровільних акцій, не вважаються бюджетними коштами та можуть бути використані виключно на передбачені добровільним збором заходи. При цьому забороняється залучення коштів державного чи місцевих бюджетів, доки не досягнуто 100% завантаження виробничих потужностей з виготовлення дронів.

Стаття 5. Прикінцеві та перехідні положення[ред. | ред. код]

  1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
  2. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
  • До Бюджетного кодексу України:
    • Доповнити статті, що регулюють цільове використання бюджетних коштів, положенням про обов’язковий пріоритет фінансування виробництва військових безпілотних літальних апаратів до моменту досягнення повного завантаження відповідних виробничих потужностей.
    • Установити норму про тимчасову заборону витрачання бюджетних коштів на інші напрями, окрім критично важливих для функціонування держави, якщо не досягнуто 100% завантаження виробництва дронів для задоволення потреб оборони.
  • До Закону України «Про державний бюджет України» (поточного та наступних років):
    • Передбачити в загальному та спеціальному фондах Державного бюджету окремі бюджетні програми з фінансування виробництва військових дронів, з чітко визначеним обсягом коштів, який має бути використаний до повного завантаження всіх виробничих потужностей.
  • До Закону України «Про оборону України»:
    • Визначити відповідальність центрального органу виконавчої влади у сфері оборони та інших уповноважених суб’єктів за визначення потреби у військових дронах, проведення моніторингу та складання звітності про використання коштів на фінансування їх виробництва.
  • До Закону України «Про публічні закупівлі»:
    • Доповнити нормами, що передбачають спрощені процедури або прямі закупівлі військових дронів на період дії воєнного чи надзвичайного стану, а також заборону використання бюджетних коштів на додаткові потреби, якщо не досягнуто повного завантаження виробництва дронів.
  • До Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
    • Доповнити статті про повноваження органів місцевого самоврядування нормами про пріоритетне спрямування коштів місцевих бюджетів на забезпечення потреб оборони (зокрема, на закупівлю дронів) перед іншими проєктами в період воєнного чи надзвичайного стану.
  1. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
  • Прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону.
  • Привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.
  1. Органам місцевого самоврядування привести свої рішення у відповідність із цим Законом протягом одного місяця з дня набрання ним чинності.

Пояснювальна записка[ред. | ред. код]

  1. Обґрунтування необхідності прийняття закону: Законопроєкт покликаний посилити оборону держави, забезпечивши першочергове використання бюджетних коштів на виробництво військових дронів. В умовах воєнного стану є недопустимим спрямовувати державне фінансування на непершочергові заходи, поки існує нагальна потреба в обороні.
  2. Мета та завдання законопроєкту: Основна мета – змусити органи державної влади та місцевого самоврядування забезпечити 100% завантаження наявних виробничих потужностей з виготовлення дронів, а також унеможливити витрачання коштів на другорядні ініціативи при невиконаній потребі в обороні.
  3. Характеристика та основні положення: Законопроєкт встановлює обов’язок напрямку коштів державного та місцевих бюджетів на дрони, визначає поняття «повного завантаження» потужностей, встановлює механізм добровільних зборів на інші потреби та пропонує зміни до ключових законодавчих актів.
  4. Стан нормативно-правової бази: Реалізація законопроєкту вимагає внесення змін до Бюджетного кодексу, Закону про держбюджет та інших актів, які регулюють порядок державних закупівель і формування місцевих бюджетів.
  5. Фінансово-економічне обґрунтування: Законопроєкт спрямований на перерозподіл наявних ресурсів у пріоритетну галузь оборони. Додаткових видатків із державного чи місцевих бюджетів не передбачається, адже мова йде про тимчасову заборону фінансування малоневідкладних потреб.
  6. Прогноз соціально-економічних наслідків: Ухвалення та реалізація цього законопроєкту підвищить обороноздатність України, прискорить забезпечення військових дронами, а також допоможе зберегти життя військових і цивільних. По завершенні воєнної чи надзвичайної ситуації можна буде повернутися до звичайних бюджетних програм, використавши при цьому досвід для підвищення ефективності державної політики.

Зазначений текст законопроєкту є початком роботи, необхідна фахова юридична експертиза після спільного доопрацювання даного проекту для затвердження Верховною Радою України необхідний публічний лобізм (адвокація), зокрема через платформу для електронних голосувань з використанням BankID.